De geruchten dat Volkswagen een oogje zou hebben op Alfa Romeo zijn
hardnekkig, ondanks de herhaalde verzekering van Fiat dat het bedrijf niet
van zins is het Italiaanse luxemerk te verkopen. Nu heeft “een
hooggeplaatste manager binnen Volkswagen” de roddelmachine in het
Duitse autoblad Automobilwoche
weer aangezwengeld.
Volkswagen zou Toyota van de troon willen stoten en de grootste autoproducent
ter wereld willen worden. Dat kan, denkt VW-topman Ferdinand Piëch, door
twee merken toe te voegen aan de Volkswagenstal. Duitse analisten noemen
tegenover Reuters Alfa Romeo een logische keus, omdat volgens hen Volkswagen
wat steviger in het luxe midden- tot hoge segment zou mogen komen. Daar is
autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer van de Universität Duisburg-Essen het
pertinent mee oneens.
Waarom zou Volkswagen Alfa Romeo willen kopen?
“Dat is een hele goede vraag. Ik denk dat het oude topmannen zijn die
dromen van de glorie van twintig jaar geleden, toen Alfa Romeo nog een naam
was in het race circuit. Economisch slaat het nergens op.
“Volkswagen heeft al de luxemerken Audi en Seat. Die zou Alfa Romeo
kannibaliseren. Als Volkswagen wil uitbreiden door Alfa Romeo te kopen, dan
snappen die topmannen niet hoe het spelletje werkt.”
Hoe kan Volkswagen dan wel groeien?
“Volkswagen zou een goedkoop automerk moeten kopen. In dat segment is het
bedrijf eigenlijk niet aanwezig, terwijl dat juist de snelst groeiende markt
is. Daar kan Volkswagen nog marktaandeel winnen. Het gaat dan om auto’s tot
vijfduizend euro zoals Dacia of Tata, die heeft Volkswagen niet. Skoda is al
duurder dan die merken.
"Volkswagen loopt ook achter als het gaat om elektrische en hybride
auto's. Het bedrijf heeft geen heldere strategie als het gaat om batterijen,
terwijl dat het belangrijkste onderdeel van zo'n auto is. Vorige maand
maakte Piëch bekend in kleine batterijen te zullen stappen, volgende maand
komt er weer een nieuw verhaal. Er is geen beleid."
Is die achterstand nog in te halen?
"Ik denk dat Volkswagen nog wel mee kan doen in de strijd om elektrische
auto's, maar dan moet het bedrijf er wel hard aan trekken. Nissan,
Mitsubishi, Renault, die zijn nu al bezig met elektrische auto's. De eerste
van Volkswagen rolt op zijn best in 2013 van de band. Dat is laat.
"Een overname van Alfa Romeo is het laatste waar Volkswagen over na moet
denken. Dat is een oudemannendroom. Het bedrijf heeft hele andere zorgen nu."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl